BAPE (A Bathing Ape) to jedna z najbardziej wpływowych marek streetwearowych, której historia sięga lat 90. i jest ściśle związana z japońską kulturą uliczną, hip-hopem oraz modą luksusową.
Początki BAPE
Marka BAPE została założona w 1993 roku przez japońskiego projektanta i producenta muzycznego Nigo (Tomoaki Nagao) w Tokio. Nazwa marki nawiązuje do filmu Planeta Małp, a jej pełna wersja – A Bathing Ape in Lukewarm Water – odnosi się do japońskiego idiomu sugerującego życie w luksusie i nadmiarze.
Rozwój i unikalny styl
BAPE od samego początku wyróżniało się charakterystycznym designem oraz limitowaną dostępnością ubrań. Najbardziej rozpoznawalne elementy marki to:
-
Kamuflaż BAPE – unikalny wzór moro z motywem małpy,
-
Shark Hoodie – bluzy z kapturem zasuwanym na całej długości twarzy,
-
Logo inspirowane Planetą Małp,
-
Współprace z największymi markami i artystami.
W latach 90. i 2000. BAPE stało się marką ekskluzywną, głównie dzięki ograniczonej dostępności kolekcji. Nigo celowo produkował niewielkie ilości ubrań, co podsycało popyt i budowało wokół marki aurę wyjątkowości.
Wejście na światowy rynek i era hip-hopu
BAPE szybko zdobyło popularność poza Japonią, zwłaszcza dzięki współpracy z amerykańskimi artystami hip-hopowymi. Raperzy tacy jak Pharrell Williams, Kanye West i Lil Wayne chętnie nosili ubrania tej marki, przyczyniając się do jej globalnego sukcesu. Współprace z markami Supreme, Adidas czy Comme des Garçons umocniły pozycję BAPE w świecie mody ulicznej.
Sprzedaż marki i nowe rozdanie
W 2011 roku Nigo sprzedał BAPE firmie I.T Group z Hongkongu za 2,8 miliona dolarów, co oznaczało nowy rozdział w historii brandu. Pomimo tej zmiany marka utrzymała swój unikalny styl i kontynuowała rozszerzanie działalności, wprowadzając nowe kolekcje oraz podejmując kolejne współprace, m.in. z Marvel, Coca-Cola czy Puma.
BAPE dzisiaj
Obecnie BAPE pozostaje jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek streetwearowych. Klasyczne projekty, takie jak Shark Hoodie czy BAPESTA (buty inspirowane Nike Air Force 1), wciąż cieszą się ogromnym zainteresowaniem, a kolekcje marki regularnie wyprzedają się w ciągu kilku minut.
BAPE udowodniło, że streetwear może być ekskluzywny i luksusowy, a jego wpływ na modę uliczną jest niepodważalny.
Historia marki Bape
BAPE (A Bathing Ape) to jedna z najbardziej wpływowych marek streetwearowych, której historia sięga lat 90. i jest ściśle związana z japońską kulturą uliczną, hip-hopem oraz modą luksusową.
Początki BAPE
Marka BAPE została założona w 1993 roku przez japońskiego projektanta i producenta muzycznego Nigo (Tomoaki Nagao) w Tokio. Nazwa marki nawiązuje do filmu Planeta Małp, a jej pełna wersja – A Bathing Ape in Lukewarm Water – odnosi się do japońskiego idiomu sugerującego życie w luksusie i nadmiarze.
Rozwój i unikalny styl
BAPE od samego początku wyróżniało się charakterystycznym designem oraz limitowaną dostępnością ubrań. Najbardziej rozpoznawalne elementy marki to:
Kamuflaż BAPE – unikalny wzór moro z motywem małpy,
Shark Hoodie – bluzy z kapturem zasuwanym na całej długości twarzy,
Logo inspirowane Planetą Małp,
Współprace z największymi markami i artystami.
W latach 90. i 2000. BAPE stało się marką ekskluzywną, głównie dzięki ograniczonej dostępności kolekcji. Nigo celowo produkował niewielkie ilości ubrań, co podsycało popyt i budowało wokół marki aurę wyjątkowości.
Wejście na światowy rynek i era hip-hopu
BAPE szybko zdobyło popularność poza Japonią, zwłaszcza dzięki współpracy z amerykańskimi artystami hip-hopowymi. Raperzy tacy jak Pharrell Williams, Kanye West i Lil Wayne chętnie nosili ubrania tej marki, przyczyniając się do jej globalnego sukcesu. Współprace z markami Supreme, Adidas czy Comme des Garçons umocniły pozycję BAPE w świecie mody ulicznej.
Sprzedaż marki i nowe rozdanie
W 2011 roku Nigo sprzedał BAPE firmie I.T Group z Hongkongu za 2,8 miliona dolarów, co oznaczało nowy rozdział w historii brandu. Pomimo tej zmiany marka utrzymała swój unikalny styl i kontynuowała rozszerzanie działalności, wprowadzając nowe kolekcje oraz podejmując kolejne współprace, m.in. z Marvel, Coca-Cola czy Puma.
BAPE dzisiaj
Obecnie BAPE pozostaje jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek streetwearowych. Klasyczne projekty, takie jak Shark Hoodie czy BAPESTA (buty inspirowane Nike Air Force 1), wciąż cieszą się ogromnym zainteresowaniem, a kolekcje marki regularnie wyprzedają się w ciągu kilku minut.
BAPE udowodniło, że streetwear może być ekskluzywny i luksusowy, a jego wpływ na modę uliczną jest niepodważalny.